Odstranění nadměrného pocení botulotoxinem

Pocení patří mezi přirozený proces těla, jak se vyrovnat s rozdílnou teplotou, náladami, hormonálními změnami a s větší fyzickou zátěží. Pro každého pojem “nadměrné pocení” znamená něco jiného. Důležité je, že existuje řešení. Co vše funguje proti pocení a jak pomůže proti nadměrnému pocení botulotoxin?

Cena - odstranění nadměrného pocení botulotoxinem

11 900 Kč

Co je botulotoxin

Jedná se o léčivou látku, která je registrovaná Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Botulotoxin může být protein produkovaný bakterií clostridium botulinum nebo se vyrábí synteticky. Funguje na principu uvolňování svalů. V lékařství se používá už od 70. let 20. století.

Jeho vlastnosti se využívají při léčbě migrény a při rekonvalescenci po obrně. V estetické medicíně je vlajkovou lodí pro odstranění vrásek v obličeji a jako pomoc při léčbě nadměrného pocení.

Pro léčbu nadměrného pocení (hyperhidrózy) se využívá botulotoxin typu A.

Kdy s nadměrným pocením k lékaři

Prakticky vždy, kdy máte pocit, že se potíte příliš. Za kým jít? Můžete buď ke svému praktickému lékaři, případně se objednat na kožní. Důležité je, aby se vyloučilo jiné (sekundární) onemocnění, které by mohlo být příčinou nadměrného pocení.

Jak tedy omezit pocení? V případě, že se nepotvrdí žádné sekundární onemocnění, pak je možné využít k léčbě botulotoxin.

Léčba nadměrného pocení botulotoxinem

Nadměrné pocení nejčastěji trápí v podpaží, na chodidlech, v obličeji a na dlaních. Léčba hyperhidrózy (nadměrného pocení) je možná dvěma způsoby – chirurgicky (odstranění potní žlázy) a případně aplikací botulotoxinu. Ten pak působí přímo na potní žlázy a velmi efektně snižuje tvorbu potu.

Před aplikací botulotoxinu

Důležité je, vybrat si skutečně edukovaného a proškoleného lékaře, který má s aplikací dostatečné zkušenosti.

Před samotným ošetřením se musí vyloučit sekundární důvody nadměrného pocení (jiná onemocnění). Velmi často se před samotnou aplikací provádí Minorův test. Ten ukáže, kde přesně a jak moc se potíte. A jak se provádí? Problémová oblast se potře tinkturou z jódu a zasype škrobem. V místě, kde se hodně potíte, zfialoví.

Aplikace botulotoxinu proti pocení

Celý zákrok probíhá ambulantně. Na místa, kde bude botulotoxin aplikován, se nanese lokální znecitlivující krém. Někdy je vhodné ošetřovanou partii předem zachladit.

Celé ošetření trvá cca 10-15 minut. Botulotoxin se aplikuje velmi tenkou jehlou. Celkově použití množství záleží na lékaři a používaném přípravku.

Jak celé ošetření funguje? Po aplikaci dochází k blokování činnosti potních žláz. Ale nemusíte se bát, termoregulaci dále dostatečně zvládají ostatní potní žlázy.

Nadměrné pocení v podpaží

Botulotoxin se v případě léčby nadměrného pocení v podpaží využívá nejčastěji. Celé ošetření trvá 10 minut a látka aplikuje se přibližně 20 vpichy.

Pocení nohou

Léčba pocení nohou botulotoxinem je velmi účinná. Nutno však upozornit na to, že právě zmiňovaná oblast je na vpichy více citlivá. Vše se dá vyřešit anestetickým krémem a zchlazením.

Režim po odstranění nadměrného pocení

Po aplikaci se mohou objevit drobné otoky, citlivost, zarudnutí a modřinky. Všechny příznaky do několika dnů zmizí.

Po ošetření byste neměli 2-4 dny chodit do solária, sauny a aktivněji sportovat.

Deodorant lze používat již druhý den po aplikaci. Sprchovat se můžete okamžitě.

Výsledný efekt

Už po pěti dnech poznáte, že se pocení upravilo. Efekt vydrží až 12 měsíců. Léčbu nadměrného pocení injekčními výplněmi je možné podstupovat 1-2x do roka. Po 12 měsících je vždy vhodné aplikaci zopakovat.

Kontraindikace pro aplikaci botulotoxinu

Ošetření není vhodné:

• pro těhotné a kojící
  • při sekundární hyperhidróze (způsobené jiným onemocněním: štítná žláza, nádor, infekce, užívání léků)
  • při infekci v místě vpichu
  • při užívání léků neurologického charakteru
  • při užívání léků na ředění krve
  • při užívání antidepresiv
  • při nervosvalovém onemocnění
  • pro ženy v přechodu
  • při hormonální léčbě

Nežádoucí účinky

Velmi vzácně se může stát, že se začnete více potit na jiných místech. Dále se může objevit bolest hlavy, svalů a slabost.

Pokud byste na toto ošetření docházeli častěji, než se doporučuje, pravděpodobně budete vůči léčbě imunní a aplikace ztratí.

Botulotoxin – cena

U nás na klinice stojí odstranění nadměrného pocení botulotoxinem 11 900 Kč

Botox nebo botulotoxin

V České republice se pro tuto injekční výplň často nesprávně používá všeobecný název botox. Bohužel není možné pojmenování používat všeobecně, protože se jedná o jednu z registrovaných komerčních značek – Botox (další jsou: Dysport, Vistabel a Neurobloc). Proto se i my v článku zmiňujeme o botulotoxinu, tedy o látce, na jejíž bázi jsou tyto injekční výplně postavené.

Babské rady proti pocení

Pokud byste chtěli před aplikací botulotoxinu ještě vyzkoušet nějaké jiné metody, tady je několik rad našich babiček:

• pití šalvějového čaje: 2 šálky denně
  • jablečný ocet: vatovým tamponem naneste na místo, kde se hodně potíte a nechte zaschnout, ráno osprchujte
  • koupání v odvaru z dubové kůry: aplikujte každé ráno a večer do podpaží

Co dále pomůže omezit pocení?

• zvýšení pitného režimu
  • omezení sladkostí
  • zařadit více citrusů do jídelníčku
  • pravidelné sportování a zlepšení kondice